Zakończył się konkurs Kasztelana „Deszczówkę Waść Łap”, będący częścią prośrodowiskowego programu marki pn. „Pieczą Otaczamy”. Spośród ponad 170 zgłoszeń wyłoniono 30 zwycięzców, którzy otrzymają stągwie, umożliwiające magazynowanie i ponowne wykorzystywanie deszczówki. Marka Kasztelan przekazała także stągwie właścicielom budynków instytucji użyteczności publicznej w Sierpcu.
Problem suszy każdego roku dotyka kolejne regiony Polski. By zwrócić na niego uwagę, marka Kasztelan zainicjowała program „Pieczą Otaczamy”, który edukuje i promuje postawy ekologiczne, m.in. zachęcając do rozważnego gospodarowania wodą i wskazując walory małej retencji.
W pierwszej fazie programu działania marki Kasztelan skupiły się na rodzimym Sierpcu i jego okolicy. Mieszkańcy miasta i powiatu sierpeckiego mogli wziąć udział w konkursie Kasztelana „Deszczówkę Waść Łap”, w którym do wygrania były stągwie - specjalne zbiorniki do gromadzenia wody deszczowej. Trwają także prace nad założeniem ogrodu deszczowego w Sierpcu.
Troska o środowisko naturalne to obowiązek nas wszystkich. W Browarze Kasztelan od lat zmniejszamy nasz wpływ na środowisko, m.in., ograniczając emisję CO2 oraz oszczędnie gospodarując wodą. Program „Pieczą otaczamy” to okazja, by edukować, inspirować i zachęcać do wspólnego dbania o przyrodę. Chcemy pokazać, że tak ważne obecnie oszczędzanie wody jest łatwiejsze, niż nam się wydaje – mówi Beata Ptaszyńska-Jedynak, dyrektor ds. korporacyjnych w Carlsberg Polska.
Konkurs „Deszczówkę Waść Łap” spotkał się z dużym zainteresowaniem, które przełożyło się na ponad 170 zgłoszeń. 30 najciekawszych odpowiedzi wybrało jury złożone z przedstawicieli browaru i marki Kasztelan oraz Urzędu Miasta Sierpc i Fundacji alter eko. Do zwycięzców wkrótce trafią stylowe stągwie o poj. 210 l wraz z zestawami przyłączeniowymi i funkcjonalnymi kranikami, które umożliwią zbieranie i wykorzystywanie deszczówki właścicielom ogrodów i ogródków działkowych. Lista zwycięzców została opublikowana na www.PieczaOtaczamy.pl.
Liczba zgłoszeń, ich oryginalność i kreatywność uczestników to najlepszy dowód na to, że kwestia ochrony środowiska jest bliska mieszkańcom miasta i powiatu sierpeckiego. Wierzymy, że stągwie, które już wkrótce ozdobią sierpeckie ogródki, będą dobrze służyć laureatom i pomogą lepiej wykorzystać bezcenną, płynącą wprost z natury deszczówkę – mówi Jarosław Perzyński, Burmistrz Miasta Sierpc. W ramach szerszej promocji małej retencji w Sierpcu, marka Kasztelan przekazała także 14 stągwi o poj. 360l na rzecz miasta i właścicieli budynków instytucji użyteczności publicznej, tj. np. do Urzędu Miasta, MKS Sierpc i Muzeum Wsi Mazowieckiej.
Prace konkursowe pokazały, że rośnie świadomość na temat tego, jak ważna dla nas i naszego otoczenia jest woda, a także rozsądne nią gospodarowanie. Niezwykle nas to cieszy i utwierdza w przekonaniu, że dzięki edukacji i podobnym, inspirującym inicjatywom z każdym dniem będzie przybywać osób, dla których troska o środowisko ma szczególne znaczenie - mówi Kamila Musiatowicz z Fundacji alter eko.
Koncepcja programu „Pieczą Otaczamy” odwołuje się do postaci kasztelana, czyli urzędnika, który „otaczał pieczą” podległy mu gród. W programie marka Kasztelan posługuje się specjalnym „Kasztelańskim Pocztem Obyczajów” – zbiorem prostych ekologicznych zasad, mających na celu poprawę stanu środowiska i ochronę zasobów wodnych. Zarówno Poczet, jak i informacje, w jaki sposób powinniśmy chronić i szanować zasoby wodne oraz jakie są walory małej retencji dla przeciwdziałania zjawisku suszy, można znaleźć na stronie www.PieczaOtaczamy.pl .
Idea programu „Pieczą Otaczamy”, którego patronami są Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej – Państwowy Instytut Badawczy i Urząd Miejski w Sierpcu, odpowiada na wyzwania klimatyczne, które stoją przed człowiekiem.
Program realizuje też strategię zrównoważonego rozwoju Grupy Carlsberg pod nazwą „Together Towards ZERO”. Jednym z jego czterech głównych celów jest ZERO marnowania wody. Grupa Carlsberg zobowiązała się do obniżenia zużycia wody w browarach o 50% do 2030 r. W 2019 roku Grupa Carlsberg osiągnęła 12-procentową redukcję względnego zużycia wody (od 2015 r.). W Carlsberg Polska dobrym przykładem jest Browar Kasztelan, który w 2019 r. obniżył zużycie wody o 5 % (w por. do 2018), osiągając wynik 2,63 hl wody / hl gotowego piwa – jeden z najlepszych w tej branży. Strategia zakłada również m.in. ograniczenie emisji dwutlenku węgla i redukcję zużycia energii.
Dyrektor ds. korporacyjnych i zrównoważonego rozwoju (ESG)