Menu

WEŹ MNIE W OBROTY” PODSUMOWANIE TRZYLETNIEJ KAMPANII SPOŁECZNEJ

Zaledwie 6 proc. konsumentów przy zakupie piwa zwraca uwagę na jego opakowanie. Tylko 14 proc.2 ma świadomość, że korzystanie ze szklanych butelek zwrotnych pomaga oszczędzać energię i surowce. Co ósma osoba, która kupiła napój w butelce zwrotnej, przyznaje, że nigdy nie próbowała jej zwrócić . Zachęcanie do oddawania do sklepów butelek zwrotnych, a przez to ochronę środowiska naturalnego, miał na celu Carlsberg Polska, realizując przez trzy lata kampanię społeczną „Weź mnie w obroty”.

Dane z raportu[1], jaki TNS Polska przygotował na zlecenie Carlsberg Polska, posłużyły za punkt wyjścia dla kampanii „Weź mnie w obroty”, zainicjowanej w 2014 r. we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia. Celem działań było zwiększanie świadomości ekologicznej konsumentów i zachęcanie ich do oddawania szklanych butelek zwrotnych do sklepów, co przekłada się na liczne korzyści dla środowiska naturalnego. Badania przeprowadzone na zlecenie Ministerstwa Środowiska rok później, w 2015 roku, potwierdziły, że  78 proc. Polaków uważa, że kaucjabutelek wpływa na poprawę stanu środowiska, jednak jedna trzecia (31 proc.) przyznała, że miała problem z odzyskaniem tej kaucji w sklepie. Jako jeden z powodów konsumenci podawali konieczność okazania paragonu za zakupiony wcześniej produkt. To nadal duża bariera w promowaniu eko nawyku oddawania do sklepów butelek zwrotnych.

Dlaczego warto oddawać butelki zwrotne do sklepu

W Polsce krąży około 400 mln szklanych butelek zwrotnych - zapełniłyby 20 milionów skrzynek[2]. Ich wartość to ok. 150 mln złotych. Butelka zwrotna to jedno z najbardziej ekologicznych opakowań na rynku FMCG i obecnie wykorzystywane jest tylko w branży piwnej. Każda szklana butelka zwrotna może zostać  użyta przynajmniej dwadzieścia razy. Niestety, w Polsce butelki odbywają drogę między konsumentem a browarem tylko 8–12 razy. Liderami  w tym obszarze są Dania, Holandia, Finlandia i Norwegia – ponad 70 proc. butelek trafia tam do ponownego napełnienia.

Wyzwania butelki zwrotnej

Innowacyjność kampanii „Weź mnie w obroty” polegała przede wszystkim na tym, że butelka zwrotna – jej bohaterka –nie była związana z żadną marką, i że przytrafiały się jej przygody typowe dla każdego młodego, pełnoletniego konsumenta. Z myślą o nich kampania była realizowana głównie w Internecie. Na jej potrzeby powstał fan page na Facebooku „Weź mnie w obroty” i strona internetowa www.wezmniewobroty.pl.  Atrakcyjne treści - animowane filmy, komiksy autorstwa młodych artystów: Marty Zabłockiej, Dennisa Wojdy, Macieja Łazowskiego i Bereniki Kołomyckiej, a także infografiki, eko-cytaty i konkursy - zwracały uwagę i budziły zainteresowanie. W spotach o butelce zwrotnej wziął  udział Piotr Rogucki - aktor, muzyk i członek zespołu Coma, który był ambasadorem kampanii w 2014 r.

 Współpraca ze sklepami

Zwracanie szklanych butelek do sklepów pozostaje wciąż wyzwaniem i obszarem do edukacji konsumentów,  wymaga też zrozumienia ze strony sklepów. Część detalistów nie przyjmuje  butelek zwrotnych bez okazania paragonu, co zniechęca kupujących. We wspomnianym badaniu TNS „Butelka zwrotna” ponad połowa (54 proc.) z jednej trzeciej osób deklarujących próbę zwrotu butelki do sklepu, przyznała, że miała problemy z odzyskaniem kaucji za butelkę – w 14 proc. takie trudności miały miejsce prawie zawsze, a w 40 proc. często. Dlatego podczas kampanii Carlsberg Polska prowadził także akcje dla detalistów, którym towarzyszyło hasło „Zostań sklepem przyjaznym butelce zwrotnej!”. Z początkiem 2017 roku wyższą kaucję na butelkę zwrotną – wcześniej 35 groszy, teraz 50 groszy – wprowadziło trzech największych producentów piwa w Polsce, w tym Carlsberg. Ta zmiana powinna zachęcić konsumentów do częstszego oddawania butelek zwrotnych do sklepów.

Efekty kampanii

Dzięki prowadzonej edukacji nt.  szklanej butelki zwrotnej, Carlsberg Polska odzyskuje z rynku nieco więcej butelek, które są ponownie wykorzystywane. Jest to duża oszczędność nie tylko finansowa, ale też dla środowiska - zwrócone butelki ograniczają konieczność produkcji nowych opakowań co . zmniejsza zużycie surowców takich jak piasek, wapń, oszczędność wody i energii elektrycznej i zmniejszenie ilości odpadów przemysłowych i ścieków. Zaangażowanie fanów na fanpage’u kampanii „Weź mnie w obroty” było bardzo duże. W ciągu ostatnich miesięcy liczba reakcji wyniosła ponad 11 tysięcy. Fani zostawili pod postami ponad 500 komentarzy i udostępnili przygotowane przez agencję Grandes Kochonos cytaty, infografiki, komiksy i ekofakty blisko tysiąc razy.

[1] Dane pochodzą z raportu TNS dla Carlsberg Polska z 2013 roku: „Podstawy konsumentów korzystających z butelki zwrotnej do piwa i opinie konsumenckie odnośnie systemu butelki zwrotnej w Polsce”.
[2] przyjmując skrzynkę na 20 butelek piwa za standard.